Plan poprawy dostępności
Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej we Wrocławiu, na lata 2021-2024
data zatwierdzenia planu: 26.03.2021
zatwierdził: Anna Józefiak-Materna - Dyrektor
data opracowania planu: 26.03.2021
opracował: Grzegorz Polkowski – Koordynator ds. dostępności
data aktualizacji: 24.03.2022
opracował aktualizację: Grzegorz Polkowski – Koordynator ds. dostępności
Diagnoza
Działanie: audyt architektoniczny wewnętrzny
Zidentyfikowane problemy i zalecenia do wdrożenia:
- Strzegomska 6
- schody wejściowe nie przystosowane dla osób z niepełnosprawnością wzroku, brak skontrastowania, śliska powierzchnia, brak wskaźników fakturowych (pasów i wypustków)
- wejście do Sali 22 w Biurze Obsługi Klienta, na parterze, jest zbyt wąskie dla osób poruszających się na wózkach (80 cm), i posiada próg o wys. 10 cm
- ul. Nowowiejska 102
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- wejście od frontu nie przystosowane dla osób z niepełnosprawnością ale wejście od tył już tak – należy zastosować odpowiednie tablice informacyjne; wejście tylne na co dzień jest zamknięte, brak domofonu;
- wewnątrz trzy schody przy pomieszczeniu socjalnym – niezbędna platforma rozkładana, szyny lub inne rozwiązanie;
- ul. Hubska 30-32
- niezbędna niwelacja krawężnika na ciągu komunikacyjnym od miejsca parkingowego do wejścia do budynku;
- klatka schodowa – potrzebny zakup platformy schodowej z IV na V piętro lub zastosowanie innego rozwiązania ( do użytku pracowników);
- niezbędna niwelacja pojedynczych schodów na V piętrze – zastosowanie np. platformy rozkładanej,
- pl. Św. Macieja 4
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- duże, ciężkie drzwi metalowe wejściowe;
- potrzeba skontrastowania drzwi wejściowych;
- kasa posiada zbyt wysoko umieszczone okienko;
- ul. Nowowiejska 29
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- przy wejściu stopień o wys. 9 cm od poziomu chodnika;
- ul. Oficerska 8a
- ciężkie drzwi wejściowe;
- klatka schodowa – niezbędny zakup i montaż platformy schodowej;
- brak zabezpieczenia schodów do piwnicy – montaż bramki zabezpieczającej;
- kasa posiada zbyt wysoko umieszczone okienko,
- ul. Gliniana 55
- domofon na wysokości 150 cm;
- schody do lokalu 7 stopni – do analizy zastosowanie platformy, podjazdu lub podnośnika od strony podwórka;
- drzwi wewnętrzne nie przystosowane ( szer. 80 cm);
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Karola Miarki 1
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- wejście – niezbędna niwelacja progu o wys. 3 cm;
- ul. Podwale 75a
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- drzwi wejściowe do budynku szer. 80 cm;
- schody do poziomu parteru 7 stopni – niezbędne zastosowanie windy lub podnośnika zewnętrznego,
- na wejściu do lokalu: próg 8 cm; drzwi 80 cm + krata; domofon ;
- drzwi wewnętrzne 80 cm;
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Dąbrowskiego 11/2
- wejście po schodach kamiennych 3 stopnie , wysoko umieszczony domofon; ciężkie drzwi; jest wejście od tyłu – do analizy możliwość zastosowania platformy schodowej lub podjazd/podnośnik od strony podwórka;
- drzwi wewnętrzne 80 cm;
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Rydygiera 43A
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- klatka schodowa – niezbędny zakup i montaż platform schodowych lub zastosowanie innego rozwiązania dla komunikacji na dwa poziomy;
- ul. Braniborska 6-8
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- wejście od frontu - schody wejściowe nieprzystosowane;
- klatka schodowa – niezbędny zakup i montaż platformy przyschodowej na I piętro;
- niezbędne skontrastowanie schodów i drzwi;
- schodki do Sali konferencyjnej – zakup i montaż platformy rozkładanej/ podestu;
- ul. Żeromskiego 79
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Młodych Techników 58
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- schody przed wejściem głównym -instalacja platformy, podjazdu lub szyn - trudny układ przestrzenny, potrzebny projekt i kosztorys;
- ciężkie, zabytkowe drzwi wejściowe;
- problem z pierwszymi schodami na wysokie piętro- brak miejsca na platformę, niezbędne inne rozwiązanie;
- klatka schodowa parter-Ip-IIp. – potrzeba zakupu i montażu platformy schodowej;
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Średzka 42
- wejście po schodach – jedynym rozwiązaniem jest budowa windy lub zmiana lokalizacji;
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Na Ostatnim Groszu 54/56
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- wejście po stromych schodach, 8 stopni (h=17 cm) – niezbędna platforma schodowa;
- drzwi wewnętrzne o szer. 80 cm;
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Litewska 20
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Reymonta 8
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- toaleta nie dostosowana dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Kniaziewicza 29
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsca parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- ul. Kamieńskiego 190 - Pensjonat
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
- pl. Macieja 19/20
- w najbliższym sąsiedztwie budynku brak wydzielonego miejsce parkingowego dla osób z niepełnosprawnością;
Działanie: audyt cyfrowy zewnętrzny
Zidentyfikowane problemy i zalecenia do wdrożenia:
- dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej;
- usunięcie błędów na stronie mops.wroclaw.pl oraz www.bip.wroclaw.pl;
Działanie: audyt informacyjno-komunikacyjny wewnętrzny
Zidentyfikowane problemy i zalecenia do wdrożenia:
- w budynku przy Litewskiej 20 brak tablicy informacyjnej na temat rozkładu pomieszczeń,
- w Biurach Obsługi Klienta na ul Namysłowskiej 8, ul. Hubskiej 30-32 i ul. Strzegomskiej 6 oraz kasach znajdujących się w siedzibach przy ul. Oficerskiej 9a, ul. Kniaziewicza 29, pl. Św. Maciej 4, potrzebny zakup i instalacja pętli indukcyjnych;
- zalecana wymiana wszystkich tablic informacyjnych o rozkładzie pomieszczeń na tablice tyflograficzne;
Harmonogram działań - rekomendacje
W zakresie dostępności architektonicznej
- Budynki: ul. Strzegomska 6, ul. Nowowiejska 102, ul. Hubska 30-32, pl. Macieja 4, ul. Nowowiejska 29, ul. Oficerska 8a, ul Kamieńskiego 190, ul. Gliniana 55, ul. Karola Miarki 1, ul. Podwale 75a, ul. Dąbrowskiego 11/2, ul. Rydygiera 43 A, ul. Braniborska 6-8, ul. Żeromskiego 79, ul. Kniaziewicza 29, pl. Macieja 19/20, w zakresie określonym w Diagnozie
- Czas realizacji: do końca 2023 r.
- Niezbędne działania : przygotowanie dokumentacji, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, przygotowanie zapytania cenowego lub postępowania przetargowego, wyłonienie Wykonawcy, realizacja i odbiór wykonanych prac,
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja Remontowo-Techniczna,
- Przewidywany koszt: 556 tys. zł,
- Budynki: ul. Młodych techników 58, ul. Średzka 42, ul. Na Ostatnim Groszu 54/56, ul. Litewska 20, ul. Reymonta 8, w zakresie określonym w Diagnozie
- Czas realizacji: do końca 2024 r.
- Niezbędne działania : oszacowanie wartości zamówienia, przygotowanie dokumentacji, uzyskanie niezbędnych pozwoleń,
- przygotowanie zapytania cenowego lub postępowania przetargowego, wyłonienie Wykonawcy, realizacja i odbiór robót; alternatywnie podjęcie działań w kierunku zmiany siedzib,
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja Remontowo-Techniczna,
- Przewidywany koszt: według oszacowania lub kosztorysu,
- Aktualizacja deklaracji dostępności w zakresie dostępności architektonicznej
- Czas realizacji: 2021-2024,
- Niezbędne działania : Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku gdy nastąpią zmiany mające wpływ na dostępność architektoniczną budynków MOPS,
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja Remontowo-Techniczna, Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych,
- Przewidywany koszt: brak,
- Bieżący monitoring
- Czas realizacji: 2021-2024,
- Niezbędne działania: Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, MOPS nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami; obsługa wniosków o zapewnienie dostępności,
- Komórka organizacyjna lub pracownik odpowiedzialny za realizację
- Zadania: Koordynator ds. dostępności, Kierownik Sekcji Remontowo -Technicznej,
- Przewidywany koszt: według potrzeb,
W zakresie dostępności cyfrowej
- Dostosowanie wszystkich dokumentów elektronicznych publikowanych na stronach mops.wroclaw.pl oraz bip.mops.wroclaw.pl do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej,
- Czas realizacji: do końca 2022 r.
- Niezbędne działania: sporządzenie instrukcji i standardu przygotowania treści załączników i dokumentów umieszczanych na stronach, szkolenie pracowników, opracowanie dokumentów w postaci spełniającej wymagania dostępności
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja informatyki we współpracy z redaktorami strony mops.wroclaw.pl oraz redaktorami strony www.bip.mops.wroclaw.pl ,
- Przewidywany koszt: brak,
- Usunięcie błędów na stronie www.mops.wroclaw.pl oraz www.bip.mops.wroclaw.pl ,
- Czas realizacji: do końca 2022 r.
- Niezbędne działania: Usunięcie błędów wykazanych w audycie, niewymagających prac programistycznych, sprawdzenie działania strony po usunięciu błędów,
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja informatyki we współpracy z redaktorami strony mops.wroclaw.pl oraz redaktorami strony www.bip.mops.wroclaw.pl ,
- Przewidywany koszt: brak,
- Aktualizacja deklaracji dostępności,
- Czas realizacji: 2021-2024,
- Niezbędne działania: Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności do dnia 31 marca każdego roku oraz niezwłocznie w każdym przypadku, gdy strona internetowa lub aplikacja mobilna podlega zmianom mogącym mieć wpływ na jej dostępność cyfrową.
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Sekcja Informatyki,
- Przewidywany koszt: brak,
- Bieżący monitoring,
- Czas realizacji: 2021-2024,
- Niezbędne działania: Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, MOPS nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami; obsługa wniosków o zapewnienie dostępności,
- Pracownik odpowiedzialny za realizację: Koordynator ds. dostępności, Kierownik Sekcji Informatyki,
- Przewidywany koszt: według potrzeb,
W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej
- Zakup i instalacja pętli indukcyjnych w biurach obsługi klienta i kasach, zakup i montaż znaczników naprowadzających Totupoint – co najmniej po jednym na każdą lokalizację, zakup i montaż tablic tyflograficznych.
- Czas realizacji: do końca 2022 r.
- Niezbędne działania: oszacowanie wartości zamówienia, przeprowadzenie zapytania ofertowego na dostawę i instalację,
- realizacja i odbiór prac,
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację: Dział Obsługi we współpracy z Działem Adaptacji Osób Niepełnosprawnych,
- Przewidywany koszt: według oszacowania.
- Bieżący monitoring
- Czas realizacji: 2021-2024,
- Niezbędne działania: Zapewnienie dostępu alternatywnego w przypadkach, gdy z przyczyn niezależnych, technicznych lub prawnych, MOPS nie będzie w stanie zapewnić dostępności osobie ze szczególnymi potrzebami; obsługa wniosków o zapewnienie dostępności,
- Komórka organizacyjna lub pracownik odpowiedzialny za realizację
- Zadania: Koordynator ds. dostępności, Kierownik Działu Adaptacji Osób Niepełnosprawnych,
Przewidywany koszt: według potrzeb.