W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Strzegomska 6
53-611 Wrocław

tel. (+48) 71 78-22-300 do 303,
fax (+48) 71 78-22-405

e-mail: sekretariat@mops.wroclaw.pl
serwis www: mops.wroclaw.pl

NIP: 896-10-04-718
REGON: 930000260

Struktura organizacyjna MOPS.

Zespoły Terenowej Pracy Socjalnej

Na terenie Wrocławia funkcjonuje 7 Zespołów Terenowej Pracy Socjalnej. Kierownicy wszystkich Zespołów urzędują w godzinach od 7.30 - 15.30. Pracownicy socjalni mają swoje siedziby w mikrorejonach opiekuńczych.

Obszary działania ZTPS-ów:

  • Rozpoznawanie środowiska lokalnego i identyfikowanie w nim osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
  • Kwalifikowanie do różnorodnych form pomocy: w postaci pracy socjalnej, świadczeń usługowych, rzeczowych i finansowych - zgodnie z obowiązującym stanem prawnym.
  • Reprezentowanie w razie potrzeby interesów klienta pomocy społecznej w urzędach i instytucjach.
  • Mobilizowanie zasobów tkwiących w jednostkach, rodzinach, grupach i społecznościach lokalnych w celu zwiększenia możliwości samodzielnego rozwiązywania problemów i zapobiegania powstawaniu nowych.
  • Informowanie klientów pomocy społecznej oraz przedstawicieli instytucji funkcjonujących w środowisku lokalnym o prawach i uprawnieniach wynikających z systemu pomocy społecznej, o możliwościach udzielania pomocy oraz możliwościach współpracy w zakresie pomagania osobom i rodzinom w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych i samodzielnym funkcjonowaniu.
  • Weryfikacja dokumentacji zebranej w celu przyznania (lub odmowy przyznania) usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
  • Przyznawanie pomocy usługowej w zakresie uzależnionym od uzasadnionych potrzeb osoby zainteresowanej.

Większość spraw związanych z ubieganiem się o pomoc finansową załatwia się przez pracowników socjalnych w poszczególnych ZTPS-ach. Osoba zainteresowana uzyskaniem pomocy społecznej (z wyłączeniem , skierowań do domów pomocy społecznej, dodatków mieszkaniowych, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych, dofinansowaniem do turnusów rehabilitacyjnych) powinna nawiązać kontakt z pracownikiem socjalnym terenowym - właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby (rodziny) potrzebującej pomocy.

Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 1

Kierownik ZTPS1 - Grażyna Sobierska
ul. Braniborskia 6-8
tel. 71 78 22 486

Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 2

Kierownik ZTPS2 - Sylwia Kuczyńska
ul. Średzka 42
tel. 71 34 92 859
tel. 71 34 91 586
fax 71 34 92 860

Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 3

Kierownik ZTPS3 - Dorota Sieńkowska-Czyż
ul. Nowowiejska 102
tel. 71 78 23 562

Zespół Terenowej Pracy Socjalnej Nr 4

Kierownik ZTPS4 - Elżbieta Wnęk,
ul. Oficerska 9A, pokój 110,
tel./fax 71 78 22 450

Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 5

Kierownik ZTPS5 - Małgorzata Bębenek
ul. Gen. Karola Kniaziewicza 29 , pokój 24
tel. 71 33 52 385

Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 6

Kierownik ZTPS6 - Krystyna Pisarek
ul. Bolesława Krzywoustego 296

czasowo - ul. Henryka Michała Kamieńskiego 190
tel/fax  71 77 25 991

Zespół Terenowej Pracy Socjalnej nr 7

Kierownik ZTPS7 - Barbara Wójcik
pl. Św. Macieja 4, pok. 1
tel. 71 78 22 422

Dział Usług Opiekuńczych

Kierownik DUOO - Magdalena Tomicka-Paluszczak
ul. Hubską 30-32 
tel./fax: 71 76 57 913

Obszary działania:

  • realizacja polityki dotyczącej świadczenia na terenie Gminy usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • weryfikacja faktycznej realizacji usług;
  • nadzór nad stanem wpływów należności z tytułu odpłatności za zrealizowane usługi opiekuńcze i podejmowanie czynności windykacyjnych zmierzających do uzyskania zaległej odpłatności;
  • analiza możliwości uzyskiwania dofinansowania ze środków zewnętrznych na realizację zadań lub projektów związanych z zakresem zadań Działu;
  • współpraca z pracownikami organizacji pozarządowych w zakresie realizacji usług opiekuńczych;
  • rejestrowanie i ewidencjonowanie osób korzystających z pomocy społecznej;
  • informowanie klientów, osób zainteresowanych i przedstawicieli środowiska lokalnego o dostępnych formach pomocy i zasadach ich przyznawania;
  • prowadzenie wymaganej dokumentacji.

Zespół ds. Osób Bezdomnych i Uchodźców

Kierownik ZOBU - Tomasz Neumann
ul. Zachodnia 3
tel./fax 71 78-23-580
tel. 71 78 23 584

Obszary działania:

  • diagnozowanie sytuacji bytowej, zawodowej, zdrowotnej, rodzinnej i materialnej osób bezdomnych i uchodźców przebywających w obrębie miasta.
  • udzielanie pomocy w postaci pracy socjalnej, świadczeń finansowych i rzeczowych osobom bezdomnym i uchodźcom.
  • kierowanie do schronisk i noclegowni, a także domów dla matek z dziećmi i kobiet w ciąży oraz ustalenie opłaty za pobyt.

W dziale tym załatwia się wszystkie formalności związane z przyznaniem świadczeń pieniężnych i rzeczowych ze środków pomocy społecznej osobom bezdomnym i uchodźcom.

Podstawę prawną przy przyznawaniu świadczeń stanowi ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz ustawa z dnia 13 czerwca 2003 roku o cudzoziemcach.

Dział Pieczy Zastępczej

Kierownik  DPZS - Agnieszka Kowalska
ul. Strzegomska 6 III piętro
tel./fax 71 78-64-195

Dział Pieczy Zastępczej zadania realizuje za pomocą:

Sekcja Rodzinnej Pieczy Zastępczej (SRPZ)

Sekcja Instytucjonalnej Pieczy Zastępczej (SIPZ)

Sekcja Decyzyjno-Administracyjna (SDAM)

Sekcja Rodzinnej Pieczy Zastępczej:

Kierownik SRPZ - Ewa Nowak
ul. Strzegomska 6 III piętro
tel./fax 71 76 69 299

Obszary działania :

  • prowadzenie postępowań i opracowywanie decyzji administracyjnych dla rodzin zastępczych, RDD, pełnoletnich wychowanków rodzinnej pieczy zastępczej.
  • przygotowywanie porozumień w przypadku umieszczenia w rodzinach zastępczych na terenie Wrocławia dzieci pochodzących z innych powiatów.
  • wystawianie not księgowych i obsługa rozliczeń.
  • prowadzenie postępowań i opracowywanie decyzji dotyczących ustalenia odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej.
  • wydawanie skierowań do zawodowych form pieczy rodzinnej - przygotowywanie i realizacja umów w zakresie zawodowej pieczy zastępczej.
  • realizowanie procedur dotyczących dzieci pozostawionych przez matki bezpośrednio po urodzeniu.

Sekcja Instytucjonalnej Pieczy Zastępczej:

Kierownik SIPZ - Anna Sobol
ul. Strzegomska 6 III piętro
tel./fax 71 76 69 399

Obszary działania :

  • wydawanie skierowań, gromadzenie i przekazywanie dokumentacji dzieci do placówek opiekuńczo-wychowawczych.
  • realizowanie postanowień sądowych o umieszczeniu dzieci w pieczy, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w zakresie stosowania ustawy o pomocy społecznej dla usamodzielnianych wychowanków.
  • prowadzenie postępowań i opracowywanie decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń dla pełnoletnich wychowanków rodzinnej pieczy zastępczej.
  • prowadzenie postępowań, opracowywanie decyzji dotyczących ustalenia odpłatności rodziców biologicznych za pobyt dzieci w instytucjonalnej pieczy zastępczej.
  • nadzór i koordynowanie spraw związanych z prawidłowym funkcjonowaniem placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego.

Sekcja Decyzyjno-Administracyjna:

Kierownik SDAM - Paweł Jurga
ul. Strzegomska 6 III piętro
tel./fax 71 78 22 315

Obszary działania:

  • wydawanie rozstrzygnięć w zakresie postępowań prowadzonych w dzialele.
  • obsługa porozumień zawieranych w przypadku umieszczenia dzieci pochodzących z Wrocławia na terenie innych powiatów oraz w sprawach odpłatności za Zakłady Opiekuńczo-Lecznicze.
  • dochodzenie świadczeń alimentacyjnych na rzecz dzieci przebywających w pieczy zastępczej.
  • prowadzenie rejestrów dotyczących pieczy zastępczej.
  • obsługa korespondencji wpływającej i wychodzącej z działu, archiwizacja dokumentów.
  • kierowanie usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej do mieszkań wspomaganych.

Zespół Realizacji Zadań Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej

Kierownik - Monika Jopek
ul. Młodych Techników 58
tel./fax 71 78 22 412
tel. 71 78 22 411

Obszary działania:

  • udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań związanych z pełnieniem  pieczy zastępczej.
  • udzielanie  wsparcia specjalistycznego oraz poradnictwa pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej.
  • dokonywanie okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinnej pieczy zastępczej, okresowej oceny rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka oraz stała współpraca z sądem w tym zakresie.
  • sporządzanie na zlecenie sądu opinii o kandydatach do pełnienia funkcji rodziny zastępczej.
  • pozyskiwanie, prowadzenie naboru i kwalifikowanie kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka.
  • organizowanie szkoleń oraz poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej; zapewnienie pomocy prawnej oraz wsparcia wolontariuszy.
  • zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.
  • organizowanie opieki nad dziećmi, w przypadku, gdy rodzinny dom dziecka lub rodzina zastępcza okresowo nie może jej sprawować.

Dział Świadczeń

Kierownik DZSW - Natalia Siekierka
ul. Namysłowska 8 (Centrum Biznesu Grafit II piętro)
tel. 71 78 22 322

Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.

500plus@mops.wroclaw.pl

dzsw@mops.wroclaw.pl

Zastępcy kierownika:
Ewa Kietla
tel. 71 78 22 424
Elżbieta Laskowska
tel. 71 78 22 329

Zespół Świadczeń

Kierownik - Karolina Koper
ul. Namysłowska 8 (Centrum Biznesu Grafit, II piętro)
tel. 71 78 22 424

Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.

Obszary działania:

  • prowadzenie postępowań i wydawanie rozstrzygnięć w sprawach z zakresu świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego i świadczeń Dobry Start,
  • bieżąca weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców,
  • prowadzenie postępowań w sprawach nienależnie pobranych świadczeń.

Biuro Obsługi Klienta

Administrator BOK - Agnieszka Stemplewska
ul. Namysłowska 8 (Centrum Biznesu Grafit, parter)
tel. 71 79 99 274

Godziny pracy BOK GRAFIT:
poniedziałek, wtorek, środa i piątek w godzinach: od 7.30 do 15.00
czwartek w godzinach od 7.30 do 16.00.

Zespół Realizacji Świadczeń

Kierownik - Beata Dąbrowska,
tel. 71 78 22 493
ul. Hubska 30-32

Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.

tel. 71 78 23 570

tel. 71 78 22 493

Obszary działania:

  • przygotowywanie list wypłat dla świadczeniobiorców i wydawanie zaświadczeń, (71) 78 22 326, 78 23 577, 78 23 551, 77 25 981.
  • prowadzenie postępowań z zakresu stosowania ulg w spłacie nienależnie pobranych świadczeń oraz koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, tel. (71) 78 22 353.

Zespół Dłużników Alimentacyjnych

Kierownik - Liliana Dąbrówka
ul. Hubska 30-32
tel. 71 78 22 388

Godziny urzędowania od 7.30 - 15.30.
pokój 101 – 71 78 22 389
pokój 102 – 71 78 22 351
pokój 106 – 71 78 22 327

Obszary działania:

prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych.

Dział Wsparcia Mieszkańców

Kierownik DWMI - Teresa Szymańda
Z-ca kierownika - Agnieszka Czerwonka
ul. Hubska 30-32
tel. 71 78 22 322
tel. 71 78 23 570

Zespół Świadczeń na Rzecz Mieszkańców

tel. 71 78 22 346
tel. 71 78 22 348

Wykonuje zadania wynikające z ustaw:

  • dodatkach mieszkaniowych.
  • Prawo energetyczne (dodatki energetyczne).
  • systemie oświaty (stypendia i zasiłki szkolne).
  • wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”.
  • powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (świadczenia rekompensującego dla żołnierzy rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe).
  • Karcie Polaka.

Do zadań zespołu należy:

  • prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego oraz wypłata świadczeń;
  • prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu dodatku energetycznego oraz wypłata świadczeń;
  • prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego oraz wypłata świadczeń;
  • prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia żywego dziecka z ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniem albo nieuleczalną chorobą zagrażającą życiu oraz wypłata świadczenia;
  • prowadzenie postępowań, kompletowanie i rozpatrywanie wniosków, wydawanie decyzji o przyznaniu świadczenia rekompensującego dla żołnierzy rezerwy odbywających ćwiczenia wojskowe oraz wypłata świadczenia;
  • wypłacanie świadczeń dla posiadaczy Karty Polaka.

Dział Adaptacji Osób Niepełnosprawnych

Kierownik DAON - Katarzyna Majchrzak
ul. Strzegomska 6, parter, sala 25
tel./fax 71 78 22 339
tel. 71 78 22 342
tel. 71 78 22 357

  • rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych.
  • udzielanie osobom niepełnosprawnym świadczeń finansowych z funduszu celowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji  Osób Niepełnosprawnych do:
  • likwidacji barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się
  • turnusów rehabilitacyjnych
  • przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego
  • usługi tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika
  • realizowanie innych programów Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
  • nadzór merytoryczny nad Warsztatami Terapii Zajęciowej we Wrocławiu oraz nad Środowiskowymi Domami Samopomocy we Wrocławiu.
  • pomoc niematerialna w postaci kierowania do Środowiskowych Domów Samopomocy na podstawie decyzji administracyjnej.

Centrum Pracy Socjalnej i Rodziny

Kierownik CPSR - Katarzyna Janas
ul. Hubska 30/32
tel./fax 71 78 23 592

CPSR świadczy usługi w zakresie poradnictwa:

  • psychologicznego
  • pedagogicznego
  • rodzinnego, w tym dla rodzin wielodzietnych w ramach Programu Pomocy dla Rodzin Wielodzietnych „dwa plus trzy i jeszcze więcej" (więcej w zakładce "Dwa plus trzy i jeszcze więcej")
  • dla osób niesłyszących (pomoc w pisaniu podań, wypełnianiu wniosków, załatwianiu spraw urzędowych, kontakcie z pracownikiem socjalnym -  tłumaczenie)
  • aktywizacji społeczno-zawodowej.

Poradnictwo ma charakter indywidualny i grupowy (grupy wsparcia i grupy edukacyjne). 

Poradnictwo udzielane przez Centrum jest bezpłatne.

CPSR koordynuje:

  • program prac społecznie użytecznych  (PSU) dla osób bezrobotnych, bez prawa do zasiłku, korzystających z pomocy społecznej. 
  • działania Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, tel. (71) 78-23-591.

szczegółowa informacja o zespole

Dział Pomocy Instytucjonalnej

Kierownik DPIN - Dorota Iwaniec
ul. Strzegomska 6, I piętro, pokoje 113-120
tel./fax: 71 78 22 344
tel. 71 78 22 343
tel. 71 78 22 415
tel. 71 78 22 416
tel. 71 78 22 340

Pracownicy socjalni:

Pokój 113 - Dzielnica Stare Miasto i Śródmieście tel. 71 78 22 355
Pokój 114 - Dzielnica Śródmieście i Krzyki tel .71 78 22 332
Pokój 115 - Dzielnica Fabryczna tel. 71 78 22 364

Obszary działania:

  • kompletowanie dokumentów osób ubiegających się o przyjęcie do domów pomocy społecznej;
  • merytoryczne przygotowywanie decyzji kierujących i umieszczających do DPS oraz ustalanie odpłatności za pobyt osoby zainteresowanej i osób zobowiązanych;
  • prowadzenie listy osób oczekujących na umieszczenie w DPS oraz rejestrów osób już umieszczonych w DPS;
  • współpraca z dyrektorami domów pomocy społecznej na terenie Wrocławia i Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie w celu uzgadniania możliwości umieszczenia klienta w domu pomocy społecznej;
  • koordynacja pracy domów pomocy społecznej w obrębie miasta i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących funkcjonowania tego typu placówek;
  • kierowanie do mieszkań chronionych.

Dział ten obsługuje osoby, które wymagają  całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogące samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu i nie można im zapewnić usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania. Do umieszczenia w domu pomocy społecznej wymagany jest wniosek osoby zainteresowanej, jej zgoda na umieszczenie w domu, bądź zgoda przedstawiciela ustawowego wraz z postanowieniem sądu wyrażającym zgodę na podjęcie działań w kierunku umieszczenia podopiecznego w domu pomocy społecznej, opinia ośrodka pomocy dotycząca stopnia sprawności, decyzja organu emerytalno - rentowego ew. decyzja o przyznaniu zasiłku stałego, wywiad środowiskowy. Pobyt w domu pomocy jest odpłatny - do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.

Opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej. wnoszą:

  • mieszkaniec domu pomocy społecznej, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu,
  • małżonek, zstępni przed wstępnymi,
  • gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.

Ogólne zasady dotyczące funkcjonowania domów określa ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Natomiast szczegółowe zasady określające typy domów, sposób ich funkcjonowania, tryb kierowania i przyjmowania do domu pomocy, standard obowiązujących usług świadczonych przez domy pomocy określa rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej.

Kierowanie do mieszkań chronionych oraz ustalanie odpłatności za pobyt odbywa się zgodnie z:

  • ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  • rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 kwietnia 2018r. w sprawie mieszkań chronionych;
  • uchwałą Rady Miejskiej Wrocławia Nr IX/218/19 z dnia 16 maja 2019r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia oraz mieszkaniach chronionych

Ośrodek Opiekuńczo-Adaptacyjny "Pensjonat dla Osób Starszych"

Kierownik OOAK - Małgorzata Palinger
ul. Henryka Michała Kamieńskiego 190
tel. 71 352 74 28

Obszary działania:

  • zapewnianie mieszkania jedno lub dwu pokojowego z kuchnią i łazienką dla osób w wieku poprodukcyjnym zdolnych do samoobsługi 
  • organizowanie odpłatnych imprez okolicznościowych, wycieczek, wieczorków tanecznych.
  • odpłatne zapewnianie gorącego posiłku ww. osobom;
  • integracja osób starszych ze środowiskiem lokalnym przy współpracy z Radą Osiedla i ZTPS-y 
  • prowadzenie mieszkań interwencyjnych dla osób kierowanych przez ZTPS-y
  • informowanie osób zainteresowanych i przedstawicieli środowiska lokalnego o dostępnych w MOPS formach pomocy i zasadach ich przyznawania.

Dzienny Dom Pomocy "Pogodna Jesień"

Litewska 20
51-354 Wrocław
tel. 71 78 23 500
tel. 78 23 504
tel. 78 23 506

Dzienny Dom Pomocy "Na Ciepłej"

Kierownik DDPC – Maria Koźmińska-Brygoła
ul. Ciepła 15b
50-524 Wrocław
tel.  071 799 30 40

Nadodrzańskie Centrum Wsparcia

Rydygiera 43 abcd i 45a
50-248 Wrocław

Dział Spraw Pracowniczych

Kierownik KADR - Hanna Domańska-Dąbrowska
ul. Strzegomska 6
pok. 209-212
tel. 71 78 22 305
tel. 71 78 22 308
tel./fax 71 78 22 307

Inspektor Ochrony Danych

Remigiusz Różański
ul. Strzegomska 6, pok. 204
email: iodo@mops.wroclaw.pl
tel. 71 78 22 316

Powiadom znajomego

Powiadom znajomego