W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Strzegomska 6
53-611 Wrocław

tel. (+48) 71 78-22-300 do 303,
fax (+48) 71 78-22-405

e-mail: sekretariat@mops.wroclaw.pl
serwis www: mops.wroclaw.pl

NIP: 896-10-04-718
REGON: 930000260

WTZ "Muminki" wystąpienie pokontrolne

Pan
Tomasz Zdobylak
Kierownik
Warsztatu Terapii Zajęciowej
„Muminki”
Al. Kasprowicza 28
51 – 137 Wrocław

Wrocław, dnia 07.06.2024r.

SEKO.0901.3.2024

Wystąpienie pokontrolne

W dniach od 26.03.2024r. do 10.04.2024r. została przeprowadzona kontrola problemowa przez Sekcję Kontroli Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej we Wrocławiu w Warsztacie Terapii Zajęciowej „Muminki” przy al. Kasprowicza 28 we Wrocławiu. Postępowanie kontrolne przeprowadzone zostało na podstawie pisemnych upoważnień nr 13/2024, 14/2024 i 15/2024 z dnia 18.03.2024r. podpisanych przez Pana Andrzeja Mańkowskiego, Dyrektora MOPS we Wrocławiu.

Kontrola miała na celu sprawdzenie wybranych zagadnień WTZ wynikających z przepisów prawa oraz z zawartych umów na prowadzenie i finansowanie Warsztatów Terapii Zajęciowej. Zakres kontroli obejmował 2023r. Kontroli poddano dokumentację zgormadzoną w WTZ i wyjaśnienia pracowników WTZ.

WTZ jest placówką pobytu dziennego, a zajęcia terapeutyczne prowadzone są od poniedziałku do piątku przez siedem godzin dziennie tj. od 730 do 1430 zgodnie z Planem dnia pracy w WTZ „Muminki”. W WTZ „Muminki” funkcjonuje 10 pracowni. Prowadzone są w nich indywidualne i grupowe zajęcia rehabilitacyjne w następujących grupach terapeutycznych:

  1. Pracownia gospodarstwa domowego – kulinarna tj. w skrócie kulinarna,
  2. Pracownia tkacko-krawiecka tj. w skrócie tkacka,
  3. Pracownia rzemiosł różnych z elementami plastyki tj. w skrócie plastyczna,
  4. Pracownia rzemiosł różnych tj. w skrócie stolarska,
  5. Pracownia rzemiosł różnych z elementami ceramiki tj. w skrócie ceramiczna,
  6. Pracownia gospodarcza tj. w skrócie gospodarcza,
  7. Pracownia kelnerska tj. w skrócie kelnerska,
  8. Pracownia rozwoju społecznego – arteterapia tj. w skrócie rozwojowa,
  9. Pracownia rzemiosł różnych z elementami papiernictwa, tj. w skrócie papiernicza,
  10. Pracownia rzemiosł różnych z elementami ogrodnictwa tj. w skrócie ogrodnicza.

WTZ posługuje się w codziennej pracy nazwami skróconymi pracowni.
Warsztat posiada miejsce dla 53 uczestników. Wszyscy uczestnicy zakwalifikowani do zajęć w Warsztacie – posiadają stosownie do § 3 ust.3 pkt. 6 Rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej – aktualne orzeczenia o stopniu niepełnosprawności znacznym lub umiarkowanym oraz wskazanie do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej. W zajęciach w 2023 roku uczestniczyło 55 osób. Nie została przekroczona liczba uczestników w żadnym miesiącu. Każdy z uczestników posiada niezbędną dokumentację oraz decyzję o zakwalifikowaniu do uczestnictwa w zajęciach terapeutycznych. Zapoznano się z zawartością przedstawionych do kontroli teczek uczestników WTZ i stwierdzono, że posiadają wymagane, niezbędne dokumenty.
Indywidualne Programy Rehabilitacji są sporządzane corocznie dla każdego uczestnika WTZ „Muminki”. Rada Programowa wskazuje osoby odpowiedzialne za realizację programów. Indywidualny Program Rehabilitacji podpisany jest przez osobę odpowiedzialną za jego realizację, kierownika WTZ oraz Radę Programową Warsztatu.
Ocenę postępów w rehabilitacji zawodowej w okresach półrocznych w roku 2023 r. podpisała Rada Programowa Warsztatu. W miejscu „ocena postępów rehabilitacji wg. uczestnika” uczestnicy oceniali własne uczestnictwo w zajęciach oraz składali swój podpis. Ocena postępów w rehabilitacji zawodowej jest dokonywana przez Radę Programową raz na pół roku.
Zgodnie z Umową o prowadzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej „Muminki” Warsztat ten od dnia 01.11.2022r. może zatrudnić 18 pracowników na 15,2 etatu. Na dzień 31.12.2023r. w WTZ „Muminki” zatrudnionych było 18 osób na 15,1 etatu. Różnica wynosi 0,1 etatu. Kierownik WTZ „Muminki” w wyjaśnieniu, które stanowi załącznik nr 12 do akt kontroli, opisał czym spowodowana jest ta różnica w zatrudnieniu.
Średnia frekwencja uczestnictwa w zajęciach w WTZ „Muminki” w 2023 r. wyniosła 65%. W WTZ „Muminki” stosowane są dwie listy obecności osób uczestniczących w zajęciach. Pierwsza z nich „Lista obecności uczestników na zajęciach w WTZ „Muminki”” jest listą zbiorczą prowadzoną przez kierownika WTZ. Na tej liście zaznaczone są wszystkie obecności, nieobecności i spóźnienia uczestników w danym miesiącu kalendarzowym. Ta lista jest następnie podstawą do wyliczania wypłaty na trening ekonomiczny, wyliczania frekwencji oraz innych informacji statystycznych. Druga lista „Lista obecności uczestników WTZ „Muminki – nazwa pracowni ” jest prowadzona oddzielnie przez pracownie i zawiera nazwiska uczestników danej pracowni z podziałem na dni miesiąca kalendarzowego. 
Na listach tych podpisują się tylko niektórzy uczestnicy pracowni. W dniach nieobecności uczestnika instruktor pracowni wstawia poziomą kreskę. Kierownik WTZ „Muminki” w pkt. 2 wyjaśnienia, które stanowi załącznik nr 12 do akt kontroli, opisał czym spowodowana jest taka sytuacja.
W 2023 roku wszystkie wydatki związane w prowadzeniem WTZ ,,Muminki’’ zostały poniesione do dnia 31.12.2023r. zgodnie z zawartymi umowami.     W trakcie roku dokonano przesunięć środków w wysokości nie przekraczającej 15% kosztów przedstawionych w preliminarzu na rok 2023.
Szczegółowy zakres i ustalenia kontroli przedstawiono w protokole  Nr SEKO.0901.3.2024 odebranym przez Kierownika Warsztatu Terapii Zajęciowej „Muminki” w dniu 19.04.2024r.

Nie wniesiono zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli w przewidzianym terminie.

Działalność Jednostki w zakresie objętym kontrolą oceniam pozytywnie z nieprawidłowościami, które wymagają wprowadzenia następujących zaleceń:

  • dopilnowanie, aby w przypadku uczestnika całkowicie ubezwłasnowolnionego Indywidualny Program Rehabilitacji podpisywał jego opiekun prawny;
  • dopilnowanie, aby w przypadku uczestnika ubezwłasnowolnionego całkowicie ocenę postępów uczestnika podpisywał opiekun prawny;
  • stosować ujednolicone nazwy pracowni takie jak w umowie o prowadzenie WTZ w Regulaminie Organizacyjnym WTZ i w codziennej pracy Warsztatu;
  • sporządzać listy obecności, na których uczestnik będzie miał możliwość podpisania się (zaznaczenia swojej obecności) samodzielnie, tak jak potrafi, a terapeuta prowadzący pracownię dopilnuje dokonywania wpisów.

Zalecenia należy realizować na bieżąco.

Do wiadomości:

  1. adresat,
  2. DWON,
  3. SEKO

Załączniki

Powiadom znajomego